maandag 18 juli 2011

Terug naar Nederland

Gistermorgen na een laatste ontbijtje in het, hebben we de spullen weer ingepakt om terug naar huis te rijden. Via booking.com een overnachting geboekt in hotel La Flambee vlakbij Dijon, dus dat wordt ons doel voor deze dag. Maar eerst nog een keer naar de zonnebloemen gereden en nu heerlijke zonnige plaatjes kunnen schieten!

In Apt hebben we nog een bakkie koffie gedronken, even over de markt gelopen en wat souveniertjes gekocht.

Daarna zijn we gestart met het eerste gedeelte van onze rit naar huis, pfff wat een files. Zeer vermoeiend, maar rond een uur of half 9 kwamen we dan toch aan bij het hotel. Wat gelukkig een goede keus bleek. Frisse en schone kamer met lekkere bedden en een goede douche.

De volgende dag hebben we daar nog een lekker ontbijtje op en zijn we de volgende 600 kilometer gaan rijden. Rond een uur of 7 kwamen we weer veilig aan in ons mooie huis in Dordrecht.

Gelukkig zijn Joris en Berend inmiddels ook weer veilig en wel aangekomen in Mijnsheerenland. Zij zijn met Jacqueline en oma Willemien 2 weken naar Mallorca geweest en hebben het super naar hun zin gehad.

Rowan en Yanniek waren met Niclas en Heleen nog een keer naar dezelfde camping als vorig jaar in Italiƫ (Isamar) en hebben het ook nu weer geweldig gehad. Zij zijn gisteren doorgereisd naar Zwitserland, waar ze nog tot donderdag van hun vakantie genieten.

Voor ons zit deze vakantie naar Frankrijk er weer op, gelukkig kunnen we nog nagenieten met de foto's (slechts 900 stuks nog uit te zoeken) en hebben we nog een vakantie met alle jongens in Zeeland tegoed.

Matty, dank je wel voor de gastvrijheid in je prachtige boerderij Le Tuilier en Jose, dank je wel voor het attenderen op deze mooie vakantieplek en we gaan alvast weer op je site kijken voor een volgende vakantie ;)

zaterdag 16 juli 2011

Laatste dag Oppedette - Le Tuilier

Na de vele uren rijden gisteren, maken we er vandaag nog een lekker relaxed dagje van. Om te beginnen ontbijten.....
Daarna beetje aan t zwembad liggen, luieren, lezen in de schaduw en aan t eind van de dag nog naar een zonnenbloemveldje. Helaas bleek de zon aan de verkeerde kant onder te gaan, waardoor het hart van de bloemen wel erg donker bleven, morgenochtend dus in de herkansing.

Toen we bij de boerderij terugkwamen, kon ik het niet laten om op deze laatste avond nog een rondje op het veldje te lopen. Genieten van alle blauwtjes, die de laatste zonnestralen opvangen.

En als kadootje op de valreep ontdekte ik in de laatste zonnestralen een stelletje parende veldparelmoervlinders. Prachtig!

En nog een veldparelmoervlinder

vrijdag 15 juli 2011

Gorges du Verdon - Zuid Frankrijk

Vandaag staat de tocht naar Gorges du Verdon op de agenda. Op advies van Matty zijn we via Valensole gereden omdat daar mooie lavendelvelden zijn.
Onderweg zijn we even gestopt bij het prachtige middeleeuwse plaatsje Villemus.
En natuurlijk gestopt bij de prachtige lavendelvelden in Valensole.

Onderweg even een koffietje gedronken.

En uiteindelijke het prachtige stuwmeer Lac de Sainte Croix gevonden. Het water is zo turqooise dat het bijna nep lijkt, prachtig gezicht! De Gorges du Verdon mondt uit in dit meer.

Natuurlijk wilde we het meer van dichtbij bekijken en het liefst met de waterfiets het meer op. Je kan dan vanaf het meer een stukje de canyon in varen. Helaas hebben we een dag uitgekozen (14 juli ) waarop alle Fransen vrij zijn :(, dus het was erg druk. Het was dan ook niet mogelijk een fiets te huren, dus daarom maar wat mooi plaatjes vanaf de brug.

We zijn nog een klein stukje met de auto naar de Gorges gereden om de prachtige kliffen te zien. Helaas is de diepte niet makkelijk vast te leggen op de foto. Ik zou dan met het statief meerdere fotos moeten maken van beneden naar boven en die achteraf aan elkaar moeten plakken..De kleine uitzichtplekjes zijn echter erg druk en om dan met statief aan de slag te gaan is niet te doen. Maar - geloof me - het is een prachtig gezicht en heeeeeeel erg diep!
Op de terugweg natuurlijk nog een keer gestopt bij de lavendelvelden. Prachtig gezicht en wat ruikt het lekker. Das dan ook weer een voordeel van zonder dak kunnen rijden! Alle lekkere geuren ruik je.

Rond 7 uur waren we terug bij de boerderij, waar we nog heel even van de zon bij het zwembad hebben genoten. Door de mistral was het best fris, dus hebben we nog lekker in ons binnenhofje (ik begin die steeds meer te waarderen) gegeten en gelezen.

woensdag 13 juli 2011

Slecht weer in Oppedette

Helaas is de weersverwachting voor vandaag niet zo best. Er wordt onweer en regen opgegeven :(. We hebben een beetje uitgeslapen, lekker ontbeten met gekookte eitjes in ons binnenhofje en op pad gegaan toen het droog werd We wilden naar okerrotsen van Rustrel De TomTom stuurde ons langs de toeristische route. Erg leuke onverharde bergsweggetjes. Echter onderweg zagen we inktzwarte wolken aankomen en ja hoor, even later werden we overvallen door onweer en bliksem en uiteindelijk ook een fikse bui met grote hagelstenen. Best even eng!

De okerrotsen zijn we maar voorbij gereden, das niets aan in de stromende regen. In het stadje Apt hebben we tussen de buien door een bakkie koffie gedronken en wat boodschappen gedaan. Onderweg werd het gelukkig weer droog en zijn we gestopt bij een uitkijkpunt om te genieten van de canyon d'Oppedette.

Ook van het stadje Oppedette zelf heb ik foto's gemaakt.
Uiteindelijk ben ik bij de boerderij nog even het bloemenveldje ingelopen met de camera. Ik wilde heel graag de Luzernevlinder fotograferen. Maar das erg moeilijk. De vlinder zit nauwelijks stil. Het is wel gelukt, niet helemaal scherp, maar je ziet wel hoe mooi tie is!

En een bleekblauwtje
En nog wat mooie exemplaren

In de avond heb ik geprobeerd de zonsondergang vanaf het zwembad vast te leggen. Het werd helaas erg koud, dus morgen opnieuw proberen
Morgen gaan we al vroeg op pad om de Gorges du Verdon te bekijken. Schijnt erg mooi te zijn, dus ik ben benieuwd!

dinsdag 12 juli 2011

Zonsopgang in Oppedette

Vandaag hebben we geen plannen. Dus ik heb om half 6 (!) de wekker gezet om vlindertjes te fotograferen tijdens zonsopgang. Ik had gezien dat de zon in Oppedette om 6.04 zou opkomen, dus dan zou ik even de tijd hebben om vlinders te zoeken. Die zitten dan nog mooi stil - immers ze zijn nog niet opgewarmd - dus kan ik ze met statief fotograferen.

Het was even zoeken, meer omdat ik toch nog te gehaast was. Toen ik er eenmaal 1 gevonden had en rustiger om me heen keek, zag ik heel veel blauwtjes zitten. Toen was het dus wachten op de eerste zonnestralen..... Mmm die kwamen dus pas rond half 8. De zon moest eerst over de berg en de bomen komen. Ik had dus best wat langer kunnen blijven liggen. Nadeel was ook dat het zonlicht gelijk al wat hard licht was.

Uiteindelijk heb ik wel mooie foto's kunnen maken, daarna even wat water gedronken. Matty gesproken, die, zoals iedere dag, vers stokbrood aan onze deur kwam hangen. En toen wilde ik dus even een duik(je) in het zwembad maken om af te koelen. Bij het openen van de deur van het binnenplaatsje echter pakte ik waarschijnlijk een plekje waar een wesp zat en werd ik gestoken. Pijnlijk dus. En ik ben al zo bang van wespen....
Toevallig had ik vanmorgen een aantal wespen gefotografeerd, die zaten op te warmen op het nest, wat ze aan het maken zijn:

Nou ja, gelukkig hebben we de foto's nog haha.

Verder vandaag weer enorm geluierd. Aan 't zwembad gelegen, een kleine siƫsta gehouden en zonet lekker gaan eten bij een restaurantje in Simiane, een dorpje tegenover Oppedette. Nu nog even lezen op "ons" binnenplaatsje en dit blog maken dus.

Mont Ventoux

Na de luierdag van gisteren, zijn we vandaag op pad gegaan naar de Mont Ventoux.

Op advies van Mattie zijn we eerst naar Sault gereden en daar gestopt voor een bakkie koffie en om te genieten van het uitzicht op de lavendelvelden.

Daarna de Mont Ventoux beklommen, gelukkig konden wij dat met onze comfortabele auto, maar wat een respect voor al die fietsers die deze berg opfietsen.

Het uitzicht op de Mont Ventoux (bekend als de kale berg) is prachtig en het zicht op de Alpen adembenemend.
Onderweg naar beneden weer even gestopt voor wat vlindertjes....
En natuurlijk vaak gestopt voor de prachtige lavendelvelden!

Het was erg warm vandaag, maar gelukkig konden we terug bij het appartement een lekkere duik in het zwembad nemen.
Tot over 8en hebben we van de zon genoten. Ik begrijp steeds beter de uitdrukking "als een god in Frankrijk" ;)